Välkommen till min nya blogg!

Fotografering har länge varit ett intresse för mig. Tyvärr har jag aldrig haft råd med att köpa en riktig SLR-kamera. Förrän nu.

Så vad köpte jag nu för utrustning och hur tänkte jag när jag köpte just den utrustningen?

En sak som jag förstod att man skulle vara noga med var objektiven. Utan bra objektiv så spelar det ingen roll hur bra kameran är. Jag tänkte att Nikon och Canon har gjort SLR-kameror i fördigital tid och bör således verkligen veta vad de håller på med när det gäller objektiv. Så det var i huvudsak de fabrikaten jag tittade på.

En annan viktig del att titta på är hur dyra är objektiven när man vill skaffa nya/andra. Åter igen hamnade jag på dessa tidigare nämnda fabrikat. Just den veckan jag var ute hade man en drive på digitala SLR kameror och de hade en Nikon med två objektiv för ca 5 000:-, så det fick bli en sådan.



Till dessa införskaffade jag en väska från Andersson samt ett Andersson UV-filter. Båda två är ju till för att på något sätt skydda lins, kamera och objektiv, så jag tyckte det var lämpligt att köpa dessa saker :P

Har senare även införskaffat ett stativ och ytterligare ett filter, då ett cirkulärt polariseringsfilter. Allt för att bilderna ska bli så bra som möjligt.

Då jag hållt på med foto, och fotoredigering förut fast i mycket mindre skala, hade jag redan Photoshop Elements och det är i detta program som jag kommer redigera de bilderna som kommer komma ut här på bloggen.

Vill passa på och säga att alla bilderna kommer vara copyrightskyddade, men hittar du en bild som du gillar och som du på något sätt skulle vilja använda i icke-kommersiellt syfte så är det bara att fråga. Bilderna är komprimerade till JPG-format för att det ska gå snabbare att ladda, men jag har de högupplösta bilderna liggandes på en extern hårddisk. Alla bilder är dock signerade.

Ja det var väl lite om utrustningen. Vad kommer du hitta för bilder här då?

Ja, de bilder jag först och främst kommer lägga ut här är de mer artistiska bilderna jag tar, mestadels djur- och naturbilder. Så du kommer slippa se bilderna från senaste fyllefesten :P. Bilderna kommer vara redigerade så att de passar mitt öga och vad jag gillar. Kommentera gärna vad du tycker, ge gärna konstruktiv kritik, direkta påhopp på mig eller på bilderna gynnar dock ingen.

Det var det det.

Så till nästa inlägg önskar jag er en god dag :)





Kommentarer




Kommentera inlägget här:


Kom ihåg mig?


URL/Bloggadress:



 
2015, Bilder, design och text är skyddade av upphovsrätten. Daniel Karlsson Foto